Dag 2 Op naar Dokkum 28 juli

28 juli 2021 - Dokkum, Nederland

Op school leer je over Dokkum in elk geval 2 dingen. Om te beginnen de moord op Bonefatius in 754 en het feit dat de Elfstedentocht een keerpunt heeft op de Dokkumer Ee in Dokkum. Daarna via Bartlehiem terugschaatsen naar Leeuwarden.

IMG-20210728-WA0013

Op het keerpunt een bankje in de vorm van een Friese voorloper en aan de overkant nog zo'n bankje in de andere richting.

Als we een uurtje daarvoor over het bruggetje van Bartlehiem fietsen, gaat er toch wel een gevoel van nationale trots door ons heen. Dit is cultureel erfgoed.

IMG-20210728-WA0005

IMG-20210728-WA0008

Voor we hier kwamen volgden we vanaf onze start de Elfstedentochtroute. Die staat keurig aangegeven bij de knooppuntenbordjes.

IMG-20210728-WA0002

Daardoor reden we over een prachtige natuurroute door Friesland met overal de wereldberoemde Friese zwartbondkoeien. Het viel ons wel op dat er ook een bijzondere koe op een fascinerende manier bijzat op een van de weilanden.

IMG-20210728-WA0018

Over eigenwijze dieren gesproken. We zagen ook een haas druk in de weer met het wegjagen van kraaien. Waarschijnlijk viel er een leger jonge hazen te beschermen. De kraaien hebben het uiteindelijk maar opgegeven.

1. Henk:
    31 juli 2021
    Wat grappig dat jullie de 11stt tegen de klok in rijden. Dat was vroeger ook zo. Nu rijden ze de tocht rechtsom. Ik zou hem nog wel een keer willen schaatsen, maar ik vrees dat ik nu schaatsondersteuning nodig heb. Veel plezier in het 2de deel van de tocht. Trap ze!!